Zapraszamy Państwa na 2 dniowe szkolenie on-line
VAT i Podatek dochodowy 2025/2026 – zmiany i bieżące problemy
Wykładowca: Dorota Kosacka
I dzień 8 grudnia godz. 10.00-15.00
VAT 2025/2026 – zmiany w przepisach i wybrane najciekawsze zagadnienia praktyczne
II dzień 9 grudnia godz. 10.00-15.00
Podatek dochodowy 2025/2026 – zmiany i bieżące problemy
Koszt szkolenia :
I dzień 400 zł brutto/os.
II dzień 400 zł brutto/os. -10% rabatu (przy zapisie na 2 dni)
Całkowity koszt szkolenia (2 dni) 760 zł brutto/os. (cena uwzględnia rabat)
PRZY ZAPISIE POPRZEZ FORMULARZ ELEKTRONICZNY W PRZYPADKU ZAPISU NA WYBRANE 1 DNIOWE SZKOLENIE PROSIMY O PODANIE DNIA (w rubryce cena) !
INFORMACJE TECHNICZNE O WEBINARIUM
- Webinarium jest przeznaczone do oglądania na żywo
- Osoby, które zapiszą się na webinarium otrzymają w osobnym mailu zaproszenie z linkiem do webinarium.
- W trakcie trwania webinarium będzie możliwość zadawania pytań na czacie, które są zgodne z tematem webinarium.
- Po webinarium Uczestnicy na adres mailowy otrzymają materiały dydaktyczne oraz certyfikat ukończenia szkolenia online.
CEL SZKOLENIA
Przedstawienie najnowszych zmian w VAT i podatkach dochodowych na lata 2025/2026 oraz omówienie bieżących problemów praktycznych. Uczestnicy dowiedzą się, jak nowe przepisy wpływają na rozliczenia, jakie ryzyka i obowiązki niosą oraz jak przygotować firmę i księgowość do ich wdrożenia.
ADRESACI SZKOLENIA
Szkolenie jest skierowane do księgowych, doradców podatkowych, pracowników biur rachunkowych, działów finansowo-podatkowych, a także właścicieli firm i menedżerów odpowiedzialnych za rozliczenia i strategię podatkową.
PROGRAM SZKOLENIA
I dzień 8 grudnia
VAT 2025/2026 – zmiany w przepisach i wybrane najciekawsze zagadnienia praktyczne:
1. System kaucyjny a zmiany w VAT od 1 października 2025 r., w tym:
– na czym polega system kaucyjny i jakich opakowań dotyczy,
– VAT a nowy system kaucyjny na różnym etapie obrotu opakowaniami (sprzedaż dla konsumentów, sprzedaż hurtowa, import, WNT, itp.)
– Kaucje w systemie kaucyjnych a faktura
– System kaucyjny a inne kaucje występujące w obrocie – różnice w zasadach opodatkowania i dokumentowanie.
2. VAT 2026/2025 – wybrane najważniejsze zmiany, w tym:
– Zmiana limitu zwolnienia podmiotowego z VAT
– Zasady postępowania w przypadku przekroczenia w 2025 r. 200 tys. zł a nieprzekroczenia limitu 240 tys. zł
– Zmiana terminu zwrotu VAT z 60 dni na 40 dni
– Nowa procedura przedłużenia terminu zwrotu VAT – na co szczególnie zwrócić uwagę
– Likwidacja not korygujących – jak korygować różnego rodzaju błędy po zmianie przepisów,
– Zmiana terminu ujmowania faktur korygujących po stronie sprzedawcy i stronie nabywcy
– Częściowa likwidacja JPK_FA i częściowa likwidacja duplikatów faktur,
– Kasy rejestrujące w 2026 r.
– Inne istotne zmiany w VAT.
3. KSEF 2026, w tym:
– Podmioty obowiązane do stosowania KSEF i terminy jego obowiązkowego wprowadzenia
– Terminy stosowania KSEF
– cztery tryby wystawiania e-faktur: online, off line 24, off line niedostępność, of line awaria i różnice pomiędzy nimi,
– oznaczanie faktur kodem QR
– zasady nadawania uprawnień oraz generowania certyfikatów,
– zasady wystawiania i udostępniania faktur w KSEF,
– data wystawienia i data otrzymania faktury w KSEF,
– praktyczne zasad wdrożenia i stosowania KSEF.
4. Samochody w firmie, w tym:
– Nowy limit amortyzacji w podatku dochodowym od 1 stycznia 2026 r. a VAT,
– kiedy można odliczyć 100 % od samochodów osobowych
– VAT-26 – terminy i obowiązek aktualizacji
– Wykluczenie możliwości użytku do celów prywatnych – najczęstsze przypadki sporów z organami podatkowymi,
– Samochody przeznaczone do odsprzedaży i do najmu – kiedy można utracić prawo do 100 % odliczenia VAT
– Sprzedaż samochodu osobowego z 50 % odliczeniem a korekta VAT naliczonego
– Odliczenie 100 % VAT od wstępnej opłaty leasingowej – czy takie optymalizacje są bezpieczne
– Czy samochód ze środków trwałych można sprzedać w metodzie VAT marża
5. Świadczenia nieodpłatne i częściowo odpłatne a VAT, w tym:
– Nieodpłatne i częściowo odpłatne świadczenia dla pracowników – odliczenie VAT i VAT należny – jak prawidłowo rozliczyć,
– Poczęstunki dla kontrahentów i pracowników – co z odliczeniem VAT
– Sprzedaż za symboliczne 1 zł – kiedy organ może szacować do wartości rynkowej,
– Darowizny – poza VAT, czy odliczenie i naliczenie VAT – jak poprawnie to rozliczyć,
– Budowa drogi i jej nieodpłatne przekazanie dla gminy i inne tego typu świadczenia – na co zwrócić uwagę w praktyce
6. Moment powstania obowiązku podatkowego – najczęstsze błędy, w tym:
– Jak prawidłowo fakturować zaliczki
– Kiedy zaliczka nie powoduje powstania obowiązku podatkowego
– Zaliczka, kaucja, wadium, opłata rezerwacyjna – kiedy występuje VAT i na co należy zwrócić szczególną uwagę
– Data wykonania usługi – błędy podatników i zagadnienia sporne z organami podatkowymi
– Dostawa towarów – data wysyłki czy data odbioru, co decyduje o obowiązku podatkowym
– Sprzedaż wysyłkowa / sklep internetowy – moment powstania obowiązku podatkowego
7. Transakcje zagraniczne – wybrane problemy, w tym:
– Eksport towarów – czy można zastosować stawkę 0 % w przypadku braku dokumentów celnych,
– WDT – wywóz towaru do innego kraju UE niż NIP kontrahenta,
– Eksport towarów i WDT – opóźnienie w otrzymaniu dokumentów uprawniających do stawki 0 %,
– WDT i WSTO – jak rozpoznać i czym się różnią zasady rozliczania i które z nich występuje w przypadku sprzedaży przez internet,
– Nietransakcyjne przemieszczenie towarów do innego kraju UE – najnowsze orzecznictwo,
– Usługi zagraniczne – omówienie wybranych problemów i najczęstszych błędów w opodatkowaniu VAT.
8. Najnowsze wybrane orzecznictwo NSA i TSUE oraz interpretacje organów podatkowych.
9. Pytania i odpowiedzi.
II dzień 9 grudnia
PODATEK DOCHODOWY 2025/2026 – ZMIANY I BIEŻĄCE PROBLEMY:
1. JPK Księgi rachunkowe i JPK środki trwałe, w tym:
– Kto ma obowiązek wysłania JPK_KR_PD i JPK_ST_KR za 2025 r., a kto za 2026 r.,
– Zakres danych umieszczanych w nowym JPK księgi rachunkowe,
– Nowe oznaczenia w strukturze JPK – jak dostosować plan kont do nowych oznaczeń,
– Wykazywania w księgach różnic między podatkami a rachunkowością – znaczniki PD,
– JPK środki trwałe – konieczność wprowadzenia do ksiąg dodatkowych danych dotyczących nabycia, wytworzenia lub wykreślenia majątku trwałego,
– Inne praktyczne zagadnienia związane z nowymi JPK.
2. Zmiany w podatku dochodowym 2025/2026, w tym:
– Zmiany od 2026 r. w zakresie limitów amortyzacji i leasingu samochodów,
– Nowe limity amortyzacji i leasingu a samochody użytkowane w firmie przed 1 stycznia 2026 r.
– Nowy system kaucyjny – zasady ujęcia pobieranych i zwracanych kaucji w podatku dochodowym
– KSEF a podatek dochodowy – zagadnienia praktyczne,
– Likwidacja obowiązku sporządzania strategii podatkowej,
– Większe limity kilometrówki w podróżach służbowych oraz wprowadzenie limitów dla aut elektrycznych, napędzanych wodorem oraz hybryd,
– Zmiany w zakresie podatku dochodowego przy przekształceniach,
– Inne zmiany w przepisach podatku dochodowego 2025 r.
3. Projektowane zmiany w podatku dochodowym od stycznia 2026 r., w tym:
– Zmiany w zakresie ulgi mieszkaniowej – ograniczenie jej zakresu,
– Przeniesienie po leasingu samochodu na rodzinę – nowe ograniczenia,
– IP BOX – brak możliwości korzystania przez samozatrudnionych i inne istotne zmiany,
– Nowe zasady obniżania i podwyższania stawek amortyzacyjnych,
– Zmiany w zakresie daniny solidarnościowej,
– Rozszerzenie zakresu ukrytych zysków i wprowadzenie definicji wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą,
– Zmiany w zakresie rozliczenia CIT estońskiego przy powrocie na CIT klasyczny,
– Zmiany w zakresie minimalnego podatku dochodowego,
– Istotna zmiana w zakresie stawek ryczałtu w przypadku świadczenia usług dla podmiotów powiązanych
– Modyfikacja definicji małego podatnika,
– Zmiany w zakresie opodatkowania przekształceń, restrukturyzacji i likwidacji spółek,
– Zmiany w zakresie amortyzacji,
– Zmiany w zakresie opodatkowania przerzuconych dochodów,
– Inne istotne zmiany 2026.
4. CIT estoński – praktyczne zagadnienia, w tym:
– Kiedy podatnik może utracić prawo do estońskiego CIT i warunki jego stosowania,
– Ukryte zyski oraz dochody z nieujawnionych źródeł – jak je prawidłowo rozpoznać i obliczyć ich wysokość,
– Możliwość stosowania 10 % w estońskim CIT – zmiana stanowiska organów podatkowych,
– Obliczanie podatku od dywidendy na estońskim CIT – terminy i wysokość podatku
– Najczęstsze błędy podatników w zakresie rozliczania estońskiego CIT,
– Najnowsze orzecznictwo i interpretacje organów podatkowych w zakresie CIT estońskiego.
5. Minimalny podatek dochodowy, w tym:
– Kto musi rozliczać minimalny podatek dochodowy,
– Zasady liczenia rentowności dla potrzeb minimalnego podatku dochodowego,
– Wyłączenia z minimalnego podatku dochodowego,
– Dwie metody odliczania podstawy opodatkowania w minimalnym podatku dochodowym,
– Możliwość odliczenia minimalnego podatku dochodowego od podatku w kolejnych latach,
– Inne praktyczne zagadnienia dotyczące minimalnego podatku dochodowego.
6. Samochody w firmie, w tym:
– zasady stosowania limitów 75 % i 20 % w kosztach uzyskania przychodów,
– prawidłowe liczenie ograniczenia amortyzacji i leasingu (100 tys. zł, 150 tys. zł i 225 tys. zł)
– VAT-26 a możliwość zaliczenia w koszty uzyskania przychodów pełnych wydatków na samochodów i wyjątki w tym zakresie,
– Najem/wypożyczenie samochodu – limit 150 tys. zł czy 75 %,
– Naprawa samochodu powypadkowego – jak prawidłowo rozliczyć,
– Inne praktyczne zagadnienia związane z samochodami w firmie.
7. Rozliczenie podatku dochodowego (CIT) i jego dodatkowe elementy, w tym:
– Stawka CIT 9 % i 19 % – najczęstsze błędy podatników,
– Dwa źródła przychodów w CIT – na co w praktyce warto zwrócić uwagę,
– Dodatkowe elementy, który warto sprawdzić rozliczając CIT, m.in.:
o Minimalny podatek dochodowy
o Podatek dochodowy od przychodów z budynków
o Podatek od przerzuconych dochodów
o CFC (zagraniczne spółki kontrolowane) – podstawowe zagadnienia
– Spółki nieruchomościowe i ich dodatkowe obowiązki
– Dodatkowe obowiązki informacyjne niektórych spółek jawnych
– Zamknięcie roku w CIT a raportowanie schematów podatkowych (MDR),
– Dokumentacja cen transferowych – terminy, dokumentacja i raportowanie,
– Tzw. oświadczenia następcze w podatku u źródła
– Koszty finansowania własnego – jak je ustalić oraz kto i w jakiem wysokości może je zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.
8. Bieżące i praktyczne zagadnienia związane z rozliczaniem podatku dochodowego, w tym:
– Forma płatności a koszty uzyskania przychodów – sposób liczenia limitu 15.000 zł w przypadku umów ramowych w świetle najnowszych orzeczeń sądów administracyjnych,
– Wypłata zysku przez spółkę komandytową – jak liczyć obniżenie podatku u komplementariusza i na co szczególnie zwrócić uwagę,
– Podatek u źródła – wybrane praktyczne problemy,
– Wybrane ulgi podatkowe i najnowsze interpretacje (np.: B+R),
– Najnowsze orzecznictwo i interpretacje dotyczące podatku dochodowego.
9. Pytania i odpowiedzi
WYKŁADOWCA
Dorota Kosacka – Doradca podatkowy (nr wpisu 06598), członek zarządu DK Doradztwo sp. z o.o. i DBO Polska sp. z o.o., ceniony wykładowca na organizowanych w całym kraju konferencjach i szkoleniach z prawa podatkowego.Wybitny ekspert z zakresu prawa podatkowego oraz problematyki postępowań podatkowych i sądowo-administracyjnych. Specjalizuje się w szczególności w podatku od towarów i usług oraz podatku dochodowym. Doświadczony, uznany i ceniony konsultant wielu firm, doradza klientom w skomplikowanych transakcjach gospodarczych, przeprowadza audyty podatkowe, doradza w zakresie cen transferowych. Reprezentuje klientów przed organami podatkowymi i sądami administracyjnymi, w tym Naczelnym Sądem Administracyjnym.
WARUNKI UZYSKANIA CERTYFIKATU
Warunkiem uzyskania certyfikatu jest obecność na szkoleniu weryfikowana przez organizatora po jego zakończeniu.
MIEJSCE SZKOLENIA
Szkolenie online – uczestnicy otrzymają na podany w zgłoszeniu adres mailowy zaproszenie z linkiem do szkolenia.
KOSZT SZKOLENIA
I dzień 400zł brutto/os.
II dzień 400zł brutto/os. -10% rabatu (przy zapisie na 2 dni)
Całkowity koszt szkolenia (2 dni) 760zł brutto/os. (cena uwzględnia rabat)
Cena obejmuje: wykład online, materiały szkoleniowe, certyfikat poświadczający ukończenie szkolenia online ( w formacie pdf). Opłaty prosimy dokonać najpóźniej dwa dni przed szkoleniem.
ZGŁOSZENIA
Na szkolenia mogą Państwo zgłosić się wysyłając wypełnioną kartę zgłoszeniową na adres szkolenia@kosacka.pl
Więcej informacji można uzyskać pod numerem telefonu 85 831 13 30 lub 790 550 791
Uwaga! Jeżeli Państwa udział w szkoleniu jest finansowany w całości lub częściowo ze środków publicznych prosimy o dołączenia do zgłoszenia wypełnionego oświadczenia.
Doradca Podatkowy uczestniczący w naszym szkoleniu zdobywa 5 punktów do oceny podnoszenia kwalifikacji zawodowych
OPŁATY
Opłaty przekazujemy na konto:
DK Wydawnictwo Sp. z o.o.
ul. Graniczna 83, 15-635 Białystok
54 1540 1216 2054 9147 9738 0001
W tytule przelewu prosimy wpisać – temat oraz datę szkolenia
ANKIETA
Zachęcamy Państwa do wypełnienia ankiety i przesłania jej na adres: szkolenia@kosacka.pl. Będziemy wdzięczni za Państwa ocenę i wszelkie uwagi, które pomogą nam polepszać jakość organizowanych przez nas szkoleń.
REKLAMACJA
Wszelkie reklamacje w zakresie niewykonania bądź nienależytego wykonania świadczonych przez nas usług szkoleniowych mogą Państwo zgłaszać drukując, wypełniając i podpisując formularz reklamacyjny przesyłając jego skan na adres: szkolenia@kosacka.pl
Reklamację można składać w terminie 7 dni od zakończenia szkolenia. Odpowiedź na reklamację zostanie udzielona w terminie 14 dni od otrzymania reklamacji.
Zasady zgłaszania reklamacji znajdą Państwo tutaj.